miercuri, 14 ianuarie 2009

Criteriile de salarizare a profesorilor dupa performante se coc la foc automat

Autor: Ioana POPA
Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu a anuntat ca intentioneaza sa introduca plata diferentiata dupa munca depusa chiar din semestrul al doilea. Ce criterii au propus profesorii ieseni? Care sint temerile acestora? Cum se va putea realiza o evaluare obiectiva, atit pentru un dascal de la "Racovita" sau National, cit si pentru unul de la Cioca Boca?
Semestrul al doilea al anului scolar 2008-2009 va incepe cu un nou experiment. Cel putin asa anunta Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii (MECI) care se angajeaza ca intr-o singura luna sa realizeze criteriile pentru salarizarea profesorilor in functie de performanta la catedra. Cu alte cuvinte, profesori cu aceeasi vechime si grad didactic vor avea salarii diferite in functie de munca pe care o depun. Profesorii ieseni sint de acord cu principiul, dar privesc cu scepticism aplicarea lui, din mai multe motive: nu exista standarde nationale de notare, iar conditiile de studiu difera mult de la o scoala la alta. De asemenea, profesorii ieseni condamna subiectivismul care ar putea interveni in evaluarea lor, mai ales din partea parintilor si a elevilor, daca se va merge la capat cu aceasta idee, dar si din partea directorilor care ar putea inclina in favoarea anumitor dascali. In acest context, multe dintre cadrele didactice iesene considera ca stabilirea unor criterii obiective si masurabile a performantei scolare este necesara, dar greu realizabila. Cu atit mai mult, intr-un timp atit de scurt.
"Ce inseamna performanta?" Cum poate fi definit termenul? Aceasta este intrebarea care sta pe buzele celor mai multi dintre dascali. Trebuie facuta o distinctie clara intre "performanta" si "progres scolar". "Performanta se poate realiza atunci cind exista clase foarte bune, cu elevi interesati si dotati. Aici rezultate precum cele de la concursurile scolare nationale si internationale sint usor de obtinut. Apoi, trebuie sa vorbim despre progres scolar. La fel de onoranta este si activitatea unui dascal care reuseste sa ridice nivelul clasei sau al unui elev de la nota 3-4, la 7, de exemplu. Si acesti profesori au dreptul sa fie recompensati suplimentar", este de parere sefa Inspectoratului Scolar Judetean, Camelia Gavrila.
Plecind de la aceasta premisa, Inspectoratul Scolar Judetean Iasi considera ca trebuie stabilite o serie de standarde pentru profesia didactica, specifice fiecarei categorii de profesori, precum si o serie de standarde de evaluare la nivel national pentru elevi.
Directorii sint vazuti ca o sperietoare
Profesorii ieseni sint de parere ca marja de diferentiere in functie de performanta nu ar trebui sa fie foarte mare - ci de cel mult 15 procente, iar restul de peste 80% din remuneratie sa fie salariul de drept, punctul de plecare.
"Salarizarea diferentiata ar trebui sa se refere la indeplinirea efectiva a sarcinilor din fisa postului, pentru ca sint scoli in care activitatea interdisciplinara e greu de realizat, iar parteneriatele la fel", sint de parere profesorii de matematica din consiliul consultativ al disciplinei pe judetul Iasi.
Odata cu aceste evaluari, rolul directorului si al consiliului de administratie al scolii va creste. Profesorii se tem de subiectivismul conducerii si chiar al evaluatorilor externi, dar sustin ca o astfel de aplecare asupra activitatii lor trebuie facuta neaparat de specialisti in educatie, care au participat in prealabil la cursuri de formare.
"Este nedrept sa se creada ca directorii ar putea dezavantaja sau favoriza profesorii. Directorii nu isi pot permite sa faca asta, intrucit daca ar favoriza profesorii slabi la evaluare, scoala ar fi afectata, ar ramine fara elevi", crede Gheorghe Ilie, directorul Colegiului "Negruzzi".
Profesorii se tem ca parintii i-ar putea santaja: nota mare contra calificativ bun
Parerile cu privire la implicarea elevilor si parintilor in evaluarea profesorilor este impartita. Multi dintre profesorii ieseni considera ca rolul beneficiarilor de educatie trebuie sa fie mai curind consultativ, decit decizional. "Exista o diferenta de virsta, perceptie, obiectivitate cind vorbim de evaluari realizate de elevi. In schimb, intocmirea unor fise de comentarii si impresii din partea parintilor si elevilor sint binevenite si trebuie luate in calcul de sefii de catedra ori de directorii de scoala", este de parere sefa Inspectoratului Scolar Judetean, Camelia Gavrila.
Ingrijorarea profesorilor vine din presiunea pe care elevii si parintii o pun asupra profesorilor din dorinta obtinerii unor note cit mai mari. "Elevii si parintii acestora ar putea profita de puterea cu care ar fi investiti pentru a conditiona notarea la clasa de calificativul care urmeaza a fi acordat profesorilor", se arata in documentul inaintat de consiliul consultativ al profesorilor de limba engleza.
Parerile sint impartite. Sint insa si opinii contrare. Directorul Colegiului "Negruzzi" considera ca rolul parintilor in evaluarea profesorilor ar fi relevant. "In general, parintii apreciaza corect, iar ei isi doresc cei mai buni profesori pentru copiii lor", crede Gheorghe Ilie.
Alti profesori considera ca doar parintii informati si implicati in viata scolii ar putea avea un cuvint important de spus in ceea ce priveste prestatia cadrelor didactice. "Elevii si parintii elevilor vor evalua activitatea cadrelor didactice pe baza unor instrumente de evaluare elaborate de specialisti. Prin intermediul unor norme, se va stabili nivelul de virsta de la care elevii pot fi implicati in evaluarea cadrelor didactice. Suportul formativ si informativ va fi asigurat de intilniri de lucru, ateliere si lectorate", propun dascalii de la Colegiul National.
Un prim pas ar fi ca media de absolvire sa nu mai fie criteriu de admitere in liceu
Realitatea este ca in prezent elevii alearga dupa note, pentru ca acestea sint importante atit la admiterea la liceu, cit si la facultate. Astfel, un simplu 8 sau 9 poate fi o adevarata tragedie pentru un elev. Iar problema este ca pentru nota 9, de exemplu, elevii din scoli sau chiar clase diferite, ori de la discipline diferite au competente dintre cele mai variate.
De aceea, "in vederea reusitei evaluarii cadrelor didactice este necesara o evaluare obiectiva a copiilor/elevilor, prin eliminarea mediei ca criteriu de admitere in clasa a IX-a si in invatamintul superior", se mai arata in documentul transmis de Inspectoratul scolar, Ministerului Educatiei, la sfirsitul anului trecut.
In plus, diferentele dintre scoli pot fi atenuate cu o serie de coeficienti de corectie. "Propun sa fie stabiliti coeficienti de corectie in functie de tipul de scoala, zonele din care provin elevii, contextul social, care atrag dupa sine interesul sau dezinteresul elevilor si parintilor pentru scoala. Asta inseamna ca trebuie facuta o grupare a institutiilor de invatamint si o incadrare a lor pe categorii", este de parere Iuliana Tugui, directoarea Grupului Scolar Economic de Turism.
Sint discipline la care e greu de masurat progresul scolar
Consultati de Ministerul Educatiei cu privire la criteriile de evaluare a performantelor, directorii de scoli si licee din Iasi atrag atentia ca notele si ideea aplicarii unor teste initiale si finale (de inceput si sfirsit de ani de studiu) elevilor care sa masoare progresul scolar are particularitatile ei in functie de tipul de invatamint, precum si de disciplina.
"La Sport, educatie muzicala ori religie este greu de masurat un progres. Un elev poate avea sau nu inclinatie spre aceste discipline. La educatie fizica, de pilda, sint multi elevi care nu reusesc sa atinga nici macar baremul minim pentru o nota mare", a declarat Gheorghe Ilie, directorul Colegiului "Costache Negruzzi".
Pe de alta parte, masurarea progresului scolar exprimat prin calificative nu este concludenta deoarece un calificativ acopera o arie ce cuprinde mai multe note. "De exemplu, calificativul B, reprezinta note de la 7 la 9. In consecinta se poate inregistra progres scolar in cadrul aceluiasi calificativ", atrag atentia reprezentantii consiliului consultativ de la invatamint primar.
Numarul foarte mare de discipline de la invatamintul tehnic, multe dintre ele cu durata de un singur an "nu justifica evaluarea de la inceputul anului. Se poate stabili progresul scolar prin evaluari nationale initiale si finale doar la discipline de cultura generala", sint de parere profesorii de discipline tehnice membrii in consiliul disciplinei.
Educatorii vor salarii in functie de numarul de copii din grupa
Dascalii din invatamintul prescolar considera ca ar trebui platiti si in functie de numarul de copii din grupa, in timp ce profesorii din invatamintul special pun accentul si pe importanta integrarii elevului in scoala si societate.
Nu mai putin de 30 de unitati de invatamint si grupuri de profesori din consilii consultative pe discipline au trimis in luna noiembrie punctul lor de vedere cu privire la primele idei la sistemul de salarizare in functie de performanta. Pe baza acestor propuneri si constatari, Inspectoratul scolar Judetean a formulat un punct de vedere pe care l-a inaintat Ministerului Educatiei.
MECI a precizat in urma cu doua zile ca vor fi create echipe care sa realizeze criterii de evaluare a performantelor profesorilor, incepind ca din semestrul al doilea al acestui an scolar sa fie aplicate experimental. Criteriile vor fi folosite pentru evaluare odata cu anul scolar 2009-2010.Si daca profesorii tot urmeaza sa fie evaluati, dascalii ieseni propun stabilirea unei grile de instrumente de evaluare pentru toate categoriile de bugetari. Asta pentru a evita o noua posibila discriminare.
In evaluarea profesorilor se va tine cont de evolutia fiecarui elev in parte
Evaluarea profesorilor va fi deopotriva una calitativa si cantitativa. Criteriile trebuie sa vizeze realizarea procesului didactic, a celui educational dar si preocuparea dascalului pentru formarea continua. Se va urmari parcurgerea ritmica a materiei, dovedirea creativitatii in aplicarea metodelor moderne de invatare, evaluarea consecventa a elevului si aplicarea de masuri de reglare, adica axarea pe evolutia fiecarui elev in parte. Relatia cu familiile elevilor, realizarea de activitati extracurriculare reprezinta o alta categorii de activitati in care profesorii trebuie sa se implice.
La punctaj va conta de asemenea daca dascalul respectiv are atributii si sarcini sporite in scoala, participa la consilii de administratie sau face parte din comisii de la nivelul unitatii de invatamint. Nu in ultimul rind, preocuparea pentru cursuri de specialitate si pentru devenirea profesionala vor fi de asemenea punctate. Acestea sint doar citeva dintre propunerile de criterii gindite la nivelul Inspectoratului Scolar Judetean.
Salarizarea in functie de performanta la clasa este unul dintre punctele Strategiei Nationale pentru Educatie. In forma sa initiala asa cum a fost conceputa de fostul ministru al educatiei Mircea Miclea cuprinde 5 niveluri de performanta.
Autoevaluarea si evaluarea din partea altor trei cadre didactice, unul ales de profesorul evaluat si ceilalti doi, de conducerea scolii, notele elevilor la testele initiale si finale, precum si parerea parintilor din consiliul de administratie sint citeva dintre principiile concrete dupa care ar putea fi realizata salarizarea dascalilor. Modalitatea finala de evaluare va fi cunoscuta in aproximativ o luna, potrivit promisiunilor ministrului Ecaterina Andronescu.
Sursa: Ziarul de Iasi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sunt interesat de acest blog

Liviu Pop - Seminar Intrenational FSLI la Ocna Sugatag

Liviu Pop la Seminarul FSLI de la Ocna Sugatag (partea a II-a)

Seminarul International FSLI de la Ocna Sugatag - discutii

Liviu Marian Pop este vechiul dar si noul presedinte al Sindicatului Liber din Invatamant Maramures

http://www.antena3.ro/stiri/romania/ultima-runda-de-negocieri-in-educatie-sindicalistii-decid-daca-mai-intra-in-greva_70832.html
http://videonews.ro/action/viewvideo/12242/Iata-cum-au-negociat-profesorii-in-spatele-usilor-inchise/

conferinta

http://www.youtube.com/watch?v=G_rarUCDjuQ