marți, 16 iunie 2009

Experţii Ministerului Educaţiei cer 6 zile de şcoală pe săptămână

Specialiştii Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au făcut o analiză prin care arată cât petrec elevii la şcoală, cât şi de ce chiulesc. Profesorii dau vina pe programa şcolară încărcată, însă nu recomandă tăierea orelor, ci extinderea orarului la şase zile pe săptămână.
Timpul pe care elevii de clasele a VIII-a şi a XII-a îl petrec la şcoală este în medie de 8 ore şi jumătate pe zi. Calculul ia în vedere şi pregătirile de plecare la ore, plus drumul către şcoală. O analiză făcută de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) arată că orarul elevului este dezechilibrat. În prima zi a săptămânii, şcoala începe „în forţă”, cu toate că randamentul maxim al elevilor este în zilele de mijloc, adică miercurea şi joia. Elevii au câte 9 ore de luni până miercuri şi câte 7-8 ore la sfârşit de săptămână. Acesta este şi un motiv pentru care elevii chiulesc.
Ei stau în clasă cam 5 ore şi jumătate, mai puţin decât spune programa şcolară, se arată în studiul „Timpul şcolar”, realizat de ISE, în perioada 2006-2008, pe un eşantion reprezentativ de elevi şi profesori din 406 şcoli gimnaziale şi licee. Studiul nu a fost promovat de nici unul dintre reprezentanţii Ministerului Educaţiei, cu toate că a fost finalizat în decembrie 2008.

Cu toate că liceenii, teoretic, au mai multe ore în planul de învăţământ decât cei de clasa a VIII-a, ei stau mai puţin la şcoală decât aceştia, în medie cu 10 minute pe zi. Elevii se scuză, spunând că orarul şcolar săptămânal este încărcat sau chiar foarte încărcat. Şi profesorii cred acelaşi lucru, chiar dacă tocmai ei sunt cei care „aranjează” orarul fiecarei clase. Diriginţii au menţionat că există o medie de 22 de absenţe per elev în cadrul unui semestru, din care jumătate sunt nemotivate. Majoritatea elevilor spun că lipsesc pentru că au avut probleme de sănătate, alţii din cauza oboselii, dar şi din cauză că nu şi-au învăţat lecţia sau că nu şi-au făcut temele (aproape 30%). Unul din zece elevi recunoaşte că nu l-a interesat o anumită disciplină şi de aceea nu s-a mai dus la oră.

Ca soluţie, peste jumătate dintre profesori propun ca programa şcolară să fie revizuită. Doar un sfert dintre dascălii chestionaţi s-au gândit ca ar fi bine ca numărul de ore să fie redus, dar nu printr-o tăiere aşa cum a făcut-o Ministerul Educaţiei în luna aprilie, ci „prin prelungirea duratei programului şcolar la 6 zile pe săptămână şi/sau prin creşterea duratei anului şcolar”, se precizează în studiul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.

În luna martie, Ministerul Educaţiei a decis că numărul de ore pentru elevii de liceu este prea mare şi că trebuie reduse. Potrivit ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu, „tăierea” orelor a avut la bază ideea că, în învăţământul superior, studenţii au alocate 28 de ore pe săptămână, iar pentru elevii de 14-18 ani „programul supraîncărcat era cu atât mai dificil“. „În această etapă în care se desfăşoară în teritoriu mişcarea de personal, am redus numărul de ore de la 33-34, la unele licee, sau 37-38 la altele, la 30 de ore pe săptămână“, declara ministrul Educaţiei. Doar liceele vocaţionale de artă sau coregrafie vor avea 33 de ore pe săptămână, pentru că „elevii nu sunt solicitaţi foarte mult psihic, ci se consideră că fac orele din plăcere”, explica Doina Pană, secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar. Modificările s-au făcut în funcţie de profil.

„Sunt peste 200 de specializări, iar noi am încercat să nu afectăm nici elevii şi nici normele profesorilor. Am făcut un compromis, pentru că elevii trebuie să-şi formeze anumite competenţe la sfârşitul celor 12 clase, dar şi să fie pregătiţi pentru examenul de bacalaureat”, a explicat secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Doina Pană. La profilul mate-info sau cele tehnologice s-a scos o oră de la cea de-a doua limbă străină şi la clasele a IX-a şi a XI-a s-a scos ora de consiliere care se făcea o dată pe an. Istoria românilor a fost scoasă din orarul elevilor de clasa a XII-a care învaţă la filiera tehnologică. Mai mult, orele de sport au iscat un adevărat scandal. Nu se vor mai face două ore de educaţie fizică, ci una obligatorie şi alte trei, despre care încă nu se ştie cum se vor aranja în orarul liceenilor.


Ce se învaţă mai mult la şcoală

În Europa, tendinţa generală este ca 25-30% din timpul total al învăţării să fie alocat limbii oficiale. Matematica ocupă în majoritatea ţărilor locul al doilea sau educaţia artistică (Danemarca, Estonia, Ungaria, Finlanda, Suedia şi Norvergia). Totodată, şcolile îşi pot alege singure numărul de ore pentru unele discipline. În schimb, în România, flexibilitatea distribuirii numărului de ore este redusă.

La clasele I-IV, primele trei locuri sunt ocupate de română, matematică (15% din numărul orelor) şi educaţie fizică (10%), urmate de religie, limbi străine (5%) şi, abia pe ultimul loc, ştiinţele naturii.

La clasele V-VIII, distribuirea orelor este alta: româna, matematica, ştiinţele naturii şi limbile străine (15% din timpul total de studiu), urmate de ştiinţe sociale, educaţie fizică, muzică, desen şi religie.
Sursa Cotidianul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sunt interesat de acest blog

Liviu Pop - Seminar Intrenational FSLI la Ocna Sugatag

Liviu Pop la Seminarul FSLI de la Ocna Sugatag (partea a II-a)

Seminarul International FSLI de la Ocna Sugatag - discutii

Liviu Marian Pop este vechiul dar si noul presedinte al Sindicatului Liber din Invatamant Maramures

http://www.antena3.ro/stiri/romania/ultima-runda-de-negocieri-in-educatie-sindicalistii-decid-daca-mai-intra-in-greva_70832.html
http://videonews.ro/action/viewvideo/12242/Iata-cum-au-negociat-profesorii-in-spatele-usilor-inchise/

conferinta

http://www.youtube.com/watch?v=G_rarUCDjuQ